عفونت رحم و دستگاه تناسلی زنان – بیماری التهابی لگن PID

بیماری التهابی لگن ( PID  ) عفونت رحم و لوله های رحمی در زنان است گرچه گاهی اوقات این بیماری تخمدانها را هم درگیر می سازد .علت شایع این بیماری اغلب عفونت های منتقله از راه رابطه جنسی نظیر کلامیدیا و گنوره ( سوزاک ) می باشند . برای مطالعه بیشتر می توانید به بخش بیماری های عفونی جنسی این وبلاگ مراجعه نمائید .
علائم و نشانه های بیماری
درد – درد قسمت تحتانی شکم ( ناحیه لگن ) شایع ترین نشانه بیماری است و طیف آن از درد خفیف تا درد شدید متفاوت است .
درد حین رابطه جنسی ( مقاربت دردناک )
تب
چه کسی دچارPID می شود ؟
بر طبق آمار انیستیتو طب آمریکا حدود یک نفر از هر 50 زن فعال از لحاظ رابطه جنسی سالانه دچار این بیماری می شود . این بیماری بطور شایعی در افراد بین سنین 15 تا 25 سال دیده می شود . ریسک ابتلا به این بیماری در این موارد بیشتر است :
داشتن سابقه PID و یا بیماری های عفونی جنسی
عمل جراحی و یا دستکاری اخیر رحم
تست ها و روش های تشخیصی
اگر پزشک به PID مشکوک شود یک سوآپ ( نمونه کوچکی از ترشحات ) از دهانه رحم گرفته می شود و به آزمایشگاه فرستاده می شود . گاهی اوقات سواپ از مجرای ادراری نیز گرفته می شود و یا آزمایش خون درخواست می شود .
عوارض احتمالی بیماری
در بیشتر موارد اگر PID در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان صحیح و کافی شده باشد ، رخ نمی دهند . عوارض احتمالی شامل :
افزایش ریسک حاملگی خارج رحمی
ریسک ابتلا به عوارض بارداری نظیر سقط ، زایمان زودرس و مرگ داخل رحمی جنین در افراد حامله مبتلا به بیماری بالا می رود
آبسه های لگنی – در موارد شدید بیماری ممکن است رخ دهند
دارو و روش های درمانی
درمان معمول بیماری استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی نظیر داکسی سیکلین  حداقل به مدت 2 هفته متوالی است . در پاره ای از موارد که شما دارای تب بالاتر از 38 درجه سانتی گراد بوده و یا باردار باشید و نیز علائم شما پس از 3 روز درمان کاهش نیافته اند ، پزشک ممکن است شما را جهت گرفتن آنتی بیوتیک تزریقی در بیمارستان بستری نماید . ندرتا ممکن است جهت درمان آبسه های لگنی جراحی مورد نیاز باشد .
درمان شریک جنسی فرد مبتلا به بیماری حتی اگر ظاهرا سالم و بدون علائم باشد به منظور پیشگیری از عود بیماری در آینده توصیه می شود .
فریز یا کرایوتراپی زخم دهانه رحم
کرایوتراپی یا انجماد برای درمان زخم دهانه رحم و نیز زخم های ناشی از دیسپلازی سرویکس وکانسر اینسایتوسرویکس یا CIN گرید 1 و 2  بکار می رود . درطی فریز، گاز کربنیک ازطریق یک وسیله به قسمت بیرونی دهانه رحم وارد شده و انجماد ناشی از گاز باعث انهدام بافت غیر طبیعی می شود . فریز به صورت سرپائی در مطب متخصص زنان انجام می شود و نسبتا” بدون درد است . عوارض فریز شامل ترشح واژینال و یا لکه بینی بمدت 2 تا 3 هفته می باشد . پس از فریز اجتناب از نزدیکی بمدت 3 هفته و نیز مصرف پماد واژینال تریپل سولفا و یا ژل واژینال بتادین توصیه می شود . کرایوتراپی در زمان بارداری مجاز نمی باشد . لازم به ذکر این نکته است که انجام فریز در موارد بسیار نادری بخصوص اگر عمل با استفاده از پروب های تیز انجام شود ، ممکن است منجر به استنوز سرویکس ( تنگی سرویکس ) شود لذا مراجعه به پزشک متخصص زنان حاذق جهت انجام آن و اجتناب از عارضه نازائی  توصیه می شود .

نکته : استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی ، کمک شایانی به پیشگیری از ابتلا به بیماری می کند .